Hány arca van egy istennőnek? – Az Istennő Arcai (filmkritika)

ist arcai2018. áprilisában kerül a magyar mozikba a Tantra Ecstasy filmstúdió legújabb fimje: Az Istennő Arcai (Las caras de la diosa). Azon szerencsések között vagyok, akik a hivatalos bemutató előtt megtekinthették ezt a lenyűgöző szimbólumvilággal rendelkező alkotást, és így összeállítottam nektek egy ismertető elemzést a film tantrikus üzenetéről, ahogy azt én látom 🙂 :

Pornó vagy tantrikus szerelem?

A film cselekménye a pornóiparban dolgozók között történik, anélkül hogy pornografikus elemeket tartalmazna. Persze van benne egy kis meztelenkedés és imitált szeretkezés, de nem lépi túl a művészfilm határait (ennek ellenére 18+ besorolást kapott). Ahogy a filmben is elhangzik a pornó az egyik legnagyobb iparág a világon, az internet forgalmának 25%-át pornó teszi ki. A pornófilm készítők szeretik magukat úgy feltüntetni, mint akik gátlásoktól mentes, „szabad” életet élnek, a saját vágyaik szerint halmozva az élvezeteket, viszont ha a kulisszák mögé lesünk és megnézzük néhány pornósztár életét, sokszor megrázó tragédiákat és szenvedést találunk.

A pornóiparban dolgozók egy viszonylag szűk réteg, viszont annál több a „fogyasztó”, aki néha zsenge gyermekkorától ezen nő fel, innen nyeri a szexuális felvilágosítást és egy torz szexuális képpel indul az emberi kapcsolatok világába. A film választ is ad a problémára: a tantrikus átalakulás lehetőségét, ahol nem csak a testek, hanem a lelkek is szerelemben egyesülnek – a szent szexualitás ideálját.

Nehéz e két szexuális felfogást egymás mellett említeni, hisz nagyon messze állnak egymástól, és éppen ezért van erre szükség.

19.-Initiere.00_07_09_14.Still004-1024x435

A férfi szexuális fejlődéstörténete

Melyik férfi nem játszott el legalább egyszer a gondolattal, hogy milyen lenne egyszerre kettő vagy több nővel lenni és esetleg a kamerák előtt szexelni? A különbség csak az, amíg egyeseknél ez gondolati síkon marad, mások véghez is viszik, és a pornó világából nehéz visszafordulni.

Bár egy macsó pornósztár lelki világát és fejlődését mutatja be, a film voltaképpen A FÉRFIRÓL szól, aki eltávolodott a saját lelkétől, aki kompromisszumokat kötött és álarcokat tett magára.

Ha egy mondatban kellene összefoglalni a film üzenetét, azt mondanám: „a férfi szexuális fejlődéstörténete”. 

MV5BZGY1MGQ4M2MtNDRiMi00MDkwLWIwYmYtODhkMjhlMmU0NGZhXkEyXkFqcGdeQXVyNjQyMjIyMTg@._V1_SX1777_CR0,0,1777,744_AL_

Minden férfi rémálma

A főszereplő, Gino azzal szembesül, amitől minden férfi titkon retteg: hogy megszűnik férfi lenni. 10 év kemény pornózás után a férfitest kimerül, amiről azt hinné, hogy folyamatosan termelődik, egyszer csak elfogy. Akivel már megtörtént, hogy a szenvedélyesnek ígérkező éjszakán a becses testrész nem volt hajlandó együttműködni, tudja miről van szó. A tantrikusok szerint minden férfinak egy bizonyos mennyiségű szexuális energia jut az élete során, amit döntése szerint elhasználhat rövid idő alatt vagy pedig beoszthat hosszú időre. Ahogy a filmből kiderül, a statisztikák szerint egy pornóiparban dolgozó férfi 10 év alatt átlagosan 6240-szer „szenved” magömlést és ezzel teljesen kiég.

Gino belső krízisét erősíti az is, hogy bár kezdetben macsó módjára, szerelmes kezd lenni kolléganőjébe, Luzba (ami azt jelenti, hogy „fény”), de ő még „vak” és nem képes a fénybe nézni.

Viszont Gino egy szerencsés férfi, hisz segítséget kap egy „istennőtől” vagy tantrikus beavatónőtől, aki felnyitja a szemét, hogy „lásson”. A szánalmas „sztárból” átalakul egy igazi férfivá, vagy ahogy a tantrikus hagyomány nevezi, egy „vira” lesz belőle, egy spirituális hős férfi.

Szánalmasan bánsz a nőkkel! A nő az élet rejtélyes ereje!”

A felnőtt filmeket a nő „adja el”, minden a nőről szól – hiszen férfiaknak készülnek (persze vannak kivételek). Senkit sem érdekel túlzottan, hogy milyen a férfi színész, csak az, hogy mit csinál a nővel. Minél inkább „jó” a nő, annál „sikeresebb” a film. E cél érdekében a pornófilmek eltorzítják a valós és egészséges nő-képet. Bármilyen meglepő is, a legtöbb nő nem olyan, mint amit ezek a filmek mutatnak és nem ezeket a dolgokat szereti az ágyban.

Ezzel a hamis nő-képpel ellentétben, a tantrikus tanítást képviselő „mesternő” szerint minden nő arcában meglátható az Istennő, aki megérdemli a tisztelet és csodálatot. De ahhoz, hogy meglássuk a nő valódi arcát, túl kell lépni a felületes szépségen.

4k-cine-crop_0009_Sequence-40.00_02_26_24.Still000-1024x429 A tantrikus beavatás

A film egész ideje alatt szimbólumok és utalások sorozatával találkozhatunk, amelyeket nem mindig könnyű első látásra felismerni és megérteni.

Gino először látomások formájában, majd egy párhuzamos világban találkozik a tantrikus mesternővel aki jön és megy és mindig fátyol takarja. De ott a látnok koldusasszony (a bolond megmondja az igazat), a Shiva-szimbólumok (tantrikus shivaizmus), az aranykehely (amit a földön kell hagyni), a káma-szútra pózok (a belső erők uralása), a magvak elültetése (a beavatás magjának ápolása), a szilaj lovakon egyenesen állás (meglovagolni a legnagyobb energiákat) és sok más mind olyan komplex szimbólumok, amelyekről sokat lehetne beszélni, de itt csak néhányat említhetek, a teljesség igénye nélkül.

MV5BZDg5ODQ3NzItZjJjZS00MjRiLThlNWEtMzU5NTZkYTMzZDA3XkEyXkFqcGdeQXVyNjQyMjIyMTg@._V1_SX1777_CR0,0,1777,755_AL_

Érdekes például Ginonak a látomása, amelyben a tantrikus mesternőt megpillantja egy férfival szeretkezni, akiről később (a fotóalbumból) kiderül, hogy az apja, és valamikor szintén részesült a nagy szerelem beavatásából majd visszatért a feleségéhez együtt megöregedni.

Vagy említhetném még az „Androgino” feliratú plakátot, ami előrevetíti, hogy mi felé halad a főhős: a tantrikus beavatással el lehet érni azt az állapotot, amelyet úgy neveznek, hogy az Androgin állapota, amikor az emberi lény felébreszti önmagában a férfi és a női oldalt egyszerre, így visszatér a kezdeti állapotba, amilyenben a Paradicsomban volt. Egyben ez utalás arra is, hogy a legnagyobb mocsokból is mindig vissza lehet térni a kezdeti ártatlanság állapotába, ha megtörténik a szükséges lelki átalakulás.

A maszkok levetése és elégetése, a vízben való megmerítkezés mind a lelki megtisztulást jelenti, ami előfeltétele a beavatásnak. A jógatestartások, mint amilyen például a kobraászaná, a lótuszülés, a virászana (a hős testtartása) és a légzőtechnikák mint a csakrák megtisztulását szolgálják, hogy így Gino felkészüljön a tantrikus beavatásra, meglovagolja az „öt lovat”, vagyis úrrá legyen saját ösztönös erői felett és a szakrális szeretkezés során kiérdemelje az „Istennő” arcának megpillantását.

Ínyencségek

Mosolyra késztetett a film néhány apró „ínyencsége”, talán ezektől még szimpatikusabb az alkotás. Például, hogy a „kemény” pornóiparban dolgozok előszeretettel isznak teát és gyümölcsleveket, kemény alkoholnak, ciginek vagy drognak nyoma sincs. Persze ez nem a valóságot tükrözi, de bizonyára a stáb finomabb lelkületű volt, minthogy a legkisebb mértékben is promoválják a filmben ezeket a szenvedélyeket. Ja, és még abban a jelenetben is, amikor Gino mélyponton van és „züllik”, narancslikőrrel és alkoholmentes sörrel issza le magát (az asztalon az egyik sörös dobozon kivehető, hogy 0%).

narancseperfa1

A másik szimpatikus érdekesség a magyar utalások: az első meglepetés a kedvenc narancseperfám volt, amely úgy tűnik Ginonak is a kedvenc fája, és ami a Margit szigeten található. Amúgy jó választás volt, hiszen ez egy szinte 200 éves fa, ami túlélte az 1838-as nagy árvizet, ami a földig hajlította ugyan, de nem törte meg. Olyan akár egy tantrikus Vira, ami kibírta az Idő próbatételeit. A szürkemarha, a balatoni hattyú, nem is beszélve a magyar ötösről mind a magyar kultúrát idézik, ez utóbbiról találóan írta Sz. Mikus Edit , hogy „ez egy argentin fiútól nagyon furcsa volt, de látványos”.

Csak egy rendkívüli ember élhet rendkívüli életet”

A film tele van gyönyörű, költőien megfogalmazott tanításokkal (nem lepődnék meg, ha ezek majd képekre photoshoppolva terjednének a facebookon). Festői képek, érdekes karakterű színészek és mély mondanivaló teszi varázslatossá a filmet. Ez egy olyan film, amit érdemes lenne mindenkinek megnézni, aki a tiszta, felemelő szerelemre vágyik.

Ha tetszett, ki ne hagyjátok a film bemutatóját és írjátok meg kommentben, nektek mi a véleményetek erről a filmről?

Bemutató:

2018. április 18, 27. – 20 órakor Budapest, Art Plusz Mozi

2018. április 20, 21. – Szeged, Belvárosi Mozi

Lásd még: Új tantrikus film a láthatáron: Az Istennő Arcai

MV5BODliMWIxYTktZmU5Ny00NmJhLTgyNzItYmE5MjFlOTMyYWJmXkEyXkFqcGdeQXVyNjQyMjIyMTg@._V1_SX1777_CR0,0,1777,744_AL_

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s